NOVÝ MATURITNÍ OBOR - Nutriční asistent
„Staň se odborníkem na výživu – pomáhej lidem žít zdravěji a změň svět kolem sebe!“
KÓD OBORU: 53-41-M/02
RÁMCOVÝ VZDĚLAVACÍ PROGRAM: Nutriční asistent
DOSAŽENÉ VZDĚLÁNÍ: Střední vzdělání s maturitou
ZAKONČENÍ STUDIA: Maturitní zkouška
DÉLKA STUDIA: 4 roky
Charakteristika oboru:
Nutriční asistent je odborník, který se zaměřuje na správnou výživu a dietní poradenství. Absolventi tohoto oboru získají odborné znalosti o výživových potřebách lidí všech věkových skupin, poruchách výživy a různých typech dietních režimů. Jsou schopni pracovat v nemocnicích, zdravotnických zařízeních, školách, wellness centrech nebo se věnovat poradenství v oblasti výživy.
Klíčové kompetence:
- Kompetence k učení - vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání.
- Kompetence k řešení problémů - vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy.
- Komunikativní kompetence - vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích.
- Personální a sociální kompetence - vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů.
- Občanské kompetence a kulturní povědomí - vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury.
- Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám - vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení.
- Matematické kompetence - vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích
- Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi - vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i sdalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi
Odborné kompetence:
- Provádět činnosti specifické ošetřovatelské péče při zabezpečení nutričních potřeb pacientů v oblasti preventivní a léčebné výživy pod odborným dohledem nutričního terapeuta a v souladu s diagnózou stanovenou lékařem.
- Sestavovat pod odborným dohledem nutričního terapeuta a na základě indikace lékaře individuální jídelní plány, včetně propočtů biologické a energetické hodnoty diet u pacientů s nekomplikovaným onemocněním.
- Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci.
- Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb.
- Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje.
Náplň práce nutričního asistenta:
Nutriční asistenti pracují pod dohledem nutričních specialistů nebo dietologů a mají širokou škálu pracovních povinností. Mezi jejich hlavní úkoly patří:
- Sestavování jídelníčků: Vytvářejí dietní plány podle zdravotního stavu pacientů, věku nebo specifických výživových potřeb.
- Poradenství: Poskytují poradenství a informace o výživě, pomáhají lidem při změně stravovacích návyků.
- Sledování pacientů: Monitorují stav pacientů, zaznamenávají pokroky a přizpůsobují jídelníčky.
- Vzdělávání: Učí veřejnost o zásadách zdravé výživy a správných stravovacích návycích.
Uplatnění absolventa:
Absolvent se uplatní ve stravovacích provozech zdravotnických a sociálních zařízení, ve státních zdravotních ústavech a úřadech státní správy provádějících státní zdravotní dozor a v komunitní péči. Uplatní se také jako odborný pracovník v zařízeních zajišťujících nutriční a dietetickou péči zejména v dietních jídelnách, klinických a ambulantních zdravotnických zařízeních, edukačních centrech, lázeňských a léčebných ústavech, sanatoriích, zařízeních sociální péče a geriatrické péče, zejména v léčebnách dlouhodobě nemocných a ve stacionářích. Pod odborným dohledem nutričního terapeuta poskytuje činnosti v rámci specifické ošetřovatelské péče a ve spolupráci s lékařem se podílí na preventivní, léčebné a diagnostické péči v oboru klinická výživa v rozsahu své odborné způsobilosti stanovené vyhláškou MZ ČR. Absolvent může pracovat v oblasti fitness center, welness center, školních jídelnách nebo také podnikat v oblasti zdravé výživy.
Možnosti dalšího vzdělávání:
Po úspěšně vykonané maturitní zkoušce se mohou studenti dále vzdělávat na všech typech vyšších odborných škol a vysokých školách. Zejména jsou vhodné ty, kde může uplatnit a dále rozvíjet předchozí odborné znalosti v oblasti výživy, jako je například diplomovaný nutriční terapeut.
Proč právě tento obor u nás studovat?
- Vysoká praktičnost a uplatnitelnost oboru na pracovním trhu, včetně různých oblastí působení tvé práce - můžeš pracovat v nemocnicích, školách, fitness centrech, wellness, poradenství ve sportu nebo podnikat v oblasti zdravé výživy
- Práce nutričního asistenta přináší stabilní zaměstnání - poptávka po odbornících na výživu roste, což znamená stabilní a dobře ohodnocenou pracovní příležitost
- Získáš vzdělání pro práci v dynamickém oboru souvisejícím s pozitivními dopady na lidské životy - práce nutričního asistenta je klíčová v roli prevence a zlepšování životní pohody lidí
- Budeš se věnovat oboru, který není jen o budování kariéry, ale i o pomoci lidem ke zlepšení jejich zdraví - zdravá výživa je klíčem k prevenci různých nemocí
- Díky studiu na naší škole získáš možnost absolvovat praxi u zkušených nutričních poradců nebo dietologů
- Jako nutriční asistent můžeš pokračovat ve studiu na VOŠ a VŠ
Učební plán a kritéria přijímacího řízení budou doplněna v průběhu školního roku 2024/2025.